Ik was bij de makers van Noets
Ze zijn af en toe zelf nog een beetje overdonderd over het succes van hun brood-en cake mixen. Nathalie Urgert en Hans de Jonge uit Wissenkerke zijn van Noets. Noets is een koosnaampje dat Nathalie ooit van haar nichtjes kreeg. Al langer was zij met eten bezig. Zo was ze een van de eersten in Zeeland met het bakken en decoreren van taarten. Van huis uit leerde ze dat gezond eten niet uit een pakje komt en dat pure smaken erg belangrijk zijn. Hans, haar partner, vond juist alles wat uit een pakje kwam lekker en makkelijk. Maar al snel nadat hij haar had leren kennen, was hij om. Hij kwam er achter dat door goed en gezond te eten zijn smaak veel beter werd. En toen Nathalie telkens last had van haar buik na het eten van brood, ontbijtkoek of cake gingen ze op zoek naar andere manieren van bakken en vooral naar andere ingrediënten. Ze gingen experimenteren met het bakken van brood, zonder gist en zonder tarwe. En zo ontstond er een broodmix met onder andere veel pitten, speltzemelen, noten, plantaardige vetten en eiwitten. Zoveel mogelijk van Zeeuwse komaf. Geen toevoegingen, daar zijn ze tegen. “Wij denken vanuit de andere kant,’ zegt Hans. ‘Zijn koolhydraten en gluten in een brood wel nodig? Kun je ook een brood bakken zonder broodverbeteraar? En, als we noten en zaden willen gebruiken in een mix, wat hebben we dan nodig zodat het toch bindt en het brood houdbaar is?’ Zo gingen ze verder met het proces van proberen en zoeken en inmiddels zijn er vier mixen op de markt. Een broodmix Neutraal, een broodmix Actief, een broodmix Goij-Cranberry en een cakemix met cacao en kokos. Alles is zonder te kneden te bakken. De mixen worden in een kom gemengd met water en olie. Bij toeval belandden ze vorige jaar op de Kerstmarkt in Goes met een kraam. ‘Het eerste weekend verkochten we meteen al 40 pakken. Op een volgende markt ging het weer hard,’ vertelt Nathalie trots. Inmiddels zijn ze bezig om een nieuwe mix te ontwikkelen. Een cake met brandnetel, zwarte bessen en citroen. En ook de Noets kerstpakketten zijn in de maak. Ze werken momenteel 7 dagen per week. In Kamperland hebben ze een ruimte waar ze zelf de mixen maken, de zakken vullen en de stickers er op plakken. En ze staan op diverse markten waar ze mensen van hun producten laten proeven en er over vertellen. En dat slaat aan. Vooral in Rotterdam hebben ze veel aanhang. Maar dat kan ook komen doordat ze daar iedere maand op de Oogstmarkt staan. In Noord-Nederland hebben ze ook een grote afzet. In Roden zit een winkel die veel van hun producten verkoopt. ‘En gisteren belde er nog een man met een biologische winkel uit Den Helder,’ vertelt Hans enthousiast. ‘Die wilde ook meteen een grote bestelling doen.’ Verder hebben ze in Duitsland, België en Engeland al fans. Dat ze in een trend vallen, daar hebben ze naar eigen zeggen niet zo veel mee. ‘Het is gewoon heel gezond. Daar gaat het ons om,’ aldus Nathalie. ‘Dat er minder koolhydraten en gluten in zitten en je er minder van eet omdat het snel verzadigt, dat is fijn. En dat je er dan dus ook minder beleg op hoeft te doen en zo minder calorieën binnenkrijgt, is helemaal mooi meegenomen,’ zegt het stel. ‘Wij voelen ons er goed bij.’